Uyumlaştırılmış Araç İçi Acil Çağrı Sistemi Projesi
Uyumlaştırılmış
Araç İçi Acil Çağrı Sistemi projesi 112 acil çağrı numarasına bağlı
olarak çalışan araç içi acil çağrı sistemini hedeflemektedir. 31.03.2018
tarihinden itibaren Avrupa Birliği ülkelerinde tüm araçlar bu sisteme
uyumlu halde üretilecek olup, ülkelerin de Acil Çağrı Merkezlerini
e-Call çağrılarını karşılayacak şekilde yeniden dizayn etmeleri
istenmektedir. Bu
sisteme sahip olan bir araç kaza yaptığında sistem otomatik olarak
devreye girecek ve 112 acil çağrı merkezini arayacaktır.112 Acil Çağrı
Merkezi, arayan aracın konum bilgisini araçta bulunan GPS ile tespit
edecek ve araçta bulunan sensörler sayesinde araçta meydana gelen hasarı
da yaklaşık olarak hesap edecektir. Çarpma ile birlikte devreye giren
sistem sayesinde araç içerisinde bulunan kişiler ile Acil Çağrı
Merkezinde bulunan görevliler karşılıklı olarak görüşebileceklerdir. E-
Call çağrısı alındıktan sonra Acil Çağrı Merkezinde (Polis – Jandarma –
Ambulans – İtfaiye )bulunan tüm görevliler tarafından kaza yapan araca
gerekli müdahale yapılacaktır.
2011–2013 yılları arasında 9 Avrupa ülkesi 112 alt yapısını kullanarak,
birlikte çalışabilir araç içi acil çağrı sistemini kurmaya
başlamışlardır. Pilot ülkelerdeki uygulamalar Avrupa Standardizasyon
Kurumunun belirlediği standartlar çerçevesinde değerlendirilecek ve tüm
Avrupa Birliği ülkelerinde uygulama birliği sağlanacaktırPilot Ülkeler
Uyumlaştırılmış
Araç İçi Acil Çağrı Sistemi 1 projesi Hırvatistan, Çek Cumhuriyeti,
Finlandiya, Almanya, Yunanistan, Hollanda, İtalya, Romanya ve İsveç
tarafından yürütülmektedir. 2013–2015 yılları için Avrupa Birliği
tarafından Uyumlaştırılmış Araç İçi Acil Çağrı Sistemi 2 projesine 3
milyon EURO ödenek ayrılmıştır. 1 Ocak 2013 tarihinde 9
pilot ülkeye ilave olarak 6 yeni ülke projeye dâhil edilmiştir.
Uyumlaştırılmış Araç İçi Acil Çağrı Sistemi 2 projesinin pilot ülkeleri Türkiye, İspanya, Bulgaristan, Lüksemburg, Danimarka ve Belçika’dır.Proje,
Türkiye adına İçişleri Bakanlığı İller İdaresi Genel Müdürlüğü
tarafından yürütülmüş olup, ASELSAN A.Ş.- TÜRK TELEKOM A.Ş. – TURKCELL
- RENAULT- TOFAŞ İçişleri Bakanlığının alt yüklenicileri olarak
projede yer almışlardır.
* Pilot 1 Ülkeler * Pilot 2 Ülkeler |
Uyumlaştırılmış
Araç İçi Acil Çağrı Sistemi projesinin temel amacı Avrupa Birliği
ülkelerinde araç içi acil çağrı sistemini oluşturmak ve Avrupa’da
uygulama birliği altyapısını gerçekleştirmektir. Bu projenin iki önemli
koşulu bulunmaktadır;
Birlikte çalışabilirlik ve sınır ötesi devamlılık:
Avrupa içerisinde seyahat eden herhangi bir aracın, ciddi bir kaza
anında e-Call servisini kullanabilmesi çok önemlidir. Birlikte
çalışabilirlik sadece aynı teknolojiyi kullanmayı değil, aynı zamanda
112 Acil Çağrı Merkezlerindeki iş ve işlemleri de kapsamaktadır.
Uyumlulaştırma: Avrupa içerisinde, ülkelerin e-Call servislerinin uyumlu bir şekilde çalışması büyük önem taşımaktadır.
Sistemin Avantajları
Aracınızdaki
e-Call cihazı, kaza anında ciddi bir darbe ikazı alır almaz en yakın
112 Acil Çağrı Merkezini arayarak kaza yerinin coğrafi koordinatlarını
ve ilgili diğer bilgileri çağrı merkezine iletebilmektedir.
Araç
içerisindekiler bilinçlerini kaybetseler dahi, kurtarma ekiplerine
kazanın olduğu yerin bilgisini ve araçtaki hasar miktarını
verebilmektedir.
Sistemin
devreye girmesi ile birlikte araç içerisindeki konuşmalar olay anında
112 acil çağrı merkezindeki görevliler tarafından dinlenebilmektedir.
Ekipler
dakikalar içerisinde olay yerine intikal ederek olaylara müdahale
edebilmektedir. e-Call olarak adlandırılan bu sistem tüm Avrupa Birliği
ülkelerinin yanı sıra Norveç, İzlanda ve İsviçre’de de uygulamaya
konulacaktır.
Aynı cihaz bir buton aracılığıyla manuel olarak da acil çağrı yapabilmektedir.
SONUÇ
112
acil çağrı servisi tabanlı araç içi acil çağrı sisteminin
yerleştirilmesi ile ilgili tip onayı hakkındaki 29/4/2015 tarihli ve
2015/758/AB sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Regülasyonu kapsamında
31.03.2018 tarihinden itibaren otomotiv sektöründe üretilecek olan yeni
tip araçlar e-Call sistemine uyumlu olarak piyasaya sürülecektir. Üye
ülkeler de 112 Acil Çağrı Merkezlerini 31.03.2018 tarihine kadar bu
sisteme uyumlu hale getireceklerdir.
Türkiye’de
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı 29/4/2015 tarihli ve 2015/758/AB
sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Regülasyonu kararını dikkate alarak
Avrupa Birliği mevzuatına uyum çerçevesinde “112 Acil Çağrı Servisi Tabanlı Araç İçi Acil Çağrı Sisteminin Yerleştirilmesi İle İlgili Tip Onayı Yönetmeliği” ni yayımlamıştır.
Yeni Nesil 112 Projesi kapsamında eCall çağrılarını almaya yönelik çalışmalar devam etmektedir.